loading...
سیمرغ .آخرین اخبار فرهنگی و هنری ایران.
سیمرغ بازدید : 8 پنجشنبه 01 اسفند 1392 نظرات (0)

خبر جذاب اين روزها تهيه فيلم جديد بهرام بيضايي توسط حبيب‌الله كاسه‌ساز است...

حبيب‌الله كاسه‌ساز گفت كه «اشغال» يك پروژه فاخر است و با كارگرداني بيضايي اثري ماندگار مي‌شود...
تهيه‌كننده «اخراجي‌ها» فيلم بعدي بيضايي را تهيه مي‌كند
فيلمنامه «اشغال» يك اثر تاريخي و ملي است و كاسه‌ساز آن را به سازمان سينمايي و فارابي هم ارائه كرده تا در بودجه ساخت فيلم مشاركت كنند چون اين اثر پروژه پرهزينه‌اي است...
بنظر مي‌رسد روزهاي جالبي در انتظار سينماي ايران است. خبر جذاب اين روزها تهيه فيلم جديد بهرام بيضايي توسط حبيب‌الله كاسه‌ساز است. جذابيتش كجاست؟اينكه كاسه‌ساز را با توجه به كارنامه‌اي كه دارد به اصطلاح يك سينماگر ارزشي مي‌دانيم. از آن طرف بهرام بيضايي كلا متعلق به طيف ديگري است. طيف روشنفكراني كه معمولا فيلمسازان ارزشي قبول‌شان ندارند. حالا قرار است كاسه‌ساز با رييس سازمان سينمايي و فارابي وارد مذاكره شده تا فيلمنامه «اشغال» بيضايي تبديل به يك فيلم سينمايي شود. كاسه‌ساز درباره اينكه آيا اين فيلمنامه به كارگرداني خود بيضايي ساخته مي‌شود يا نه گفت: «در دولت قبل مذاكراتي با ايشان داشتيم كه خودشان كارگرداني فيلم را برعهده بگيرند. به هر حال اين فيلمنامه را مي‌شود به عنوان يك پروژه فاخر ساخت.»
كاسه‌ساز توضيح مي‌دهد از آنجا فيلمنامه «اشغال» يك اثر تاريخي و ملي است آن را به سازمان سينمايي و فارابي هم ارائه كرده تا در بودجه ساخت فيلم مشاركت كنند چون اين اثر پروژه پرهزينه‌اي است.
دو سال قبل بود که جواد شمقدری رییس پیشین سازمان سینمایی از بلامانع بودن ساخت یکی از فیلمنامه‌های تاریخی بیضایی «اشغال» خبر داد. در آن برهه زمانی اصغر رفیعی‌جم رفیق قدیمی بیضایی به نمایندگی از او کوشید تا با مذاکره با مسئولان بنیاد فارابی شرایط تولید این فیلم را فراهم آورد اما تشخیص مسئولان قبلی فارابی این بود که این پروژه هزینه‌بر است و برای همین تولید آن مرتب به تعویق افتاد تا پایان عمر دولت قبلی و تغییر مدیران سینمایی مختلف. كاسه‌ساز جريان خواندن فيلمنامه بيضايي را توضيح مي‌دهد: «اين فيلمنامه توسط يكي از رفقاي مشترك من و آقاي بيضايي به دستم رسيد. من هم آن را خواندم و جدي گرفتم و برآورد كرديم اما به عمر دولت قبل قد نداد. بعد از روي كار آمدن دولت جديد هم گذاشتيم چند ماه بگذرد و ديد و بازديدهاي مرسوم تمام شود و بعد از آن فيلمنامه را به آقاي ايوبي، رييس سازمان سينمايي و آقاي جعفري جلوه در فارابي داديم كه بخوانند و نظرشان را اعلام كنند.»
چندی پیش حجت‌ا‌لله ایوبی رییس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی از مذاکرات یکی از تهیه‌کنندگان برای ساخت فیلمی از بیضایی خبر داده بود كه سايت شبكه ايران گزارش داد این پروژه همان «اشغال» است که بناست حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کنندگی آن را برعهده گیرد. كاسه‌ساز مي‌گويد كه خود ايوبي فيلمنامه را خوانده و خيلي هم از آن خوشش آمده است چون يك فيلمنامه تاريخي است و بخشي از تاريخ ايران را با جذابيتي كه مخصوص خود بيضايي است روايت مي‌كند.
«اشغال» که به لحاظ لحن روایی فضایی کمابیش شبیه به «سگ کشی» دارد داستان زندگی زنی را در کوران اتفاقات مربوط به ورود متفقین به ایران بیان می‌کند؛ شوهر این زن به ناگاه مفقود می‌شود و تلاش زن برای یافتن شوهر به پیمودن هزارتویی پیچیده منتهی می‌شود! هزارتویی که پایانش مخاطب را منکوب می‌کند.
كاسه‌ساز درباره اينكه آيا خود بيضايي كارگرداني پروژه را قبول كرده و در صورتي كه نپذيرد گزينه ديگري براي كارگرداني «اشغال» دارند يا نه گفت: «من بعد از مذاكرات سال گذشته اخيرا با آقاي بيضايي مذاكره‌اي نداشتم اما سال گذشته ايشان قبول كرده بودند براي ساخت اين پروژه به ايران بيايند. اين فيلمنامه يك برهه از تاريخ ايران است كه با كيفيت كارگرداني بيضايي تبديل به يك اثر ماندگار خواهد شد. خودشان بايد اين فيلمنامه را بسازند.»
سوال مهم از كاسه‌ساز اين است كه بنظر مي‌رسد تفكر او و بيضايي كيلومترها از هم فاصله داشته باشد. چطور فيلمنامه‌اي از بيضايي موردتوجه او قرار گرفته است؟ بنظر مي‌رسد خودش هم اين موضوع را مي‌داند چون در جواب مي‌خندد و مي‌گويد: «به هر حال آقاي بيضايي هم يك ايراني و يك كارگردان است كه يك فيلمنامه خوب ايراني هم نوشته كه تم ملي دارد. هر تهيه‌كننده‌اي دوست دارد با كارگردانان مختلف همكاري كند و برعكس».
اميدواريم نتيجه اين همكاري مثبت باشد و به نفع سينماي ايران. سال 1387 بود كه بيضايي با «وقتي همه خوابيم» را در يك جبهه قرار دادند و كاسه‌ساز را كه تهيه‌كننده «اخراجي‌ها»ي ده‌نمكي بود در جبهه مقابلش. حالا بنظر مي‌رسد جناح‌هاي مختلف سينماي ايران متحد شده‌اند و اين خبر خوبي است.
منبع: هفت صبح
ارسال نظر برای این مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 53
  • بازدید کلی : 411